Klantgerichtheid

Definitie van de competentie Klantgerichtheid

Het beoordelen van de waarde, het belang of de kwaliteit van de dingen of mensen.

Waaraan herken je Klantgerichtheid

  • Klanttevredenheid: toont inzet om de wensen van klanten te achterhalen. Is erop gericht en zorgt ervoor dat de klant tevreden is, maar zit wel op basis van gelijkwaardigheid aan tafel.
  • Afstemming: kent de specifieke problemen van de klant en baseert daar acties op.
  • Relatiemanagement: investeert in een lange termijn relatie met klanten om de relatie te behouden of te verdiepen.
  • Co-makership: is op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen bij de klant en speelt daarop in zonder het eigen zakelijk belang tekort te doen.
  • Klachtenbehandeling: neemt klachten van klanten serieus en zorgt ervoor dat klanten zich begrepen en geholpen voelen.

Ontwikkelbaarheid van Klantgerichtheid

Klantgerichtheid is vrij moeilijk te ontwikkelen